Libeňský most nutně potřebuje opravit – to je naprosto nezpochybnitelný fakt. O čem se ale v současnosti vede spor je podoba mostu po rekonstrukci a samozřejmě i cena celého projektu. Již v roce 2006 bylo vydáno stavební povolení na rekonstrukci, která počítá s rozšířením mostu na 26 metrů a jejíž cena je stanovena na cca. 2 miliardy korun. Takováto rekonstrukce by v praxi znamenala zbourání celého mostu a jeho nové vybudování, přičemž dopravní kapacita pro automobily by se zbytečně a nesmyslně rozšířila na 4 jízdní pruhy. Jinými slovy, jedná se o jeden z mnoha megalomanských nápadů exprimátora Béma.
Znepokojuje nás, že současné vedení hlavního města Prahy i městské části Praha 8 ignoruje názory odborníků, kteří svorně tvrdí, že takovéto zvýšení dopravní kapacity mostu je zcela nepotřebné. Každý, kdo po Libeňském mostě jezdí, může potvrdit, že současná kapacita je dostačující a že na mostě se nikdy netvoří dopravní zácpy.
Na úrovni magistrátu spadá rekonstrukce Libeňského mostu do kompetence náměstka primátorky Dolínka (ČSSD), který alibisticky odmítá hledat možnosti, jak most zrekonstruovat úspornějším způsobem, tedy aniž by došlo k jeho faktickému zbourání a ke zbytečnému mrhání veřejných prostředků.
Za absurdní považujeme stanovisko vedení MČ Praha 8, které hájí plánované rozšíření mostu s lichým argumentem, že most rozšířený na 4 jízdní pruhy by se mohl hodit v krizových situacích (viz http://prazsky.denik.cz/zpravy_region/oprava-libenskeho-mostu-v-praze-zacne-v-dubnu-pristiho-roku-20150627.html).
Zatímco vedení MČ Praha 7 se aktivně angažuje proti rozšíření mostu (viz usnesení Rady MČ Prahy 7 č. 0323/15 – http://www.praha7.cz/path/usn?l=1&idUsn=22511&dlOrgan=1), starosta MČ Praha 8 Roman Petrus (ČSSD) k této věci „statečně“ mlčí. Navíc nechápeme, proč Strana zelených, která by dle svého programu měla bojovat proti zvyšování kapacity pro automobilovou dopravu, se na úrovni Prahy 8 veřejně ztotožňuje se stanoviskem osmičkových socialistů.
Vzhledem k tomu, že od roku 2006 došlo v oblasti Palmovky k řadě dopravních i stavebních změn, je již teď jasné, že i v původním záměru výstavby mostu bude muset dojít ke změnám. I proto se zde nabízí prostor pro úpravu projektové dokumentace.
TOP 09 Praha 8 apeluje na Radu MČ Praha 8, aby se aktivně připojila ke snaze vedení Prahy 7 o přehodnocení celého projektu rekonstrukce Libeňského mostu tak, aby zvítězila urbanisticky i ekonomicky optimální varianta a aby při rekonstrukci nemuselo dojít k faktickému zbourání mostu. Jsme si vědomi havarijního stavu mostu a v žádném případě se nestavíme proti jeho opravě. V souladu se stanoviskem MČ Praha 7 však považujeme magistrátem plánovanou podobu rekonstrukce mostu za zbytečně naddimenzovanou.
Petra Hainzová a Tomáš Tatranský
zastupitelé MČ Praha 8