Fórum Osmička: Umělecká díla mají posilovat naši identitu


Tomáš Tatranský odpovídá v rubrice Fórum na otázku Souhlasíte s umísťováním uměleckých děl do veřejného prostoru Prahy 8 z rozpočtu Hl. m. Prahy? 

Umělecká díla jistě mohou zušlechťovat veřejný prostor, o tom nemá smysl se přít. Jakkoli je dle mého názoru záměr staronové magistrátní koalice vyčlenit na realizace uměleckých děl ve veřejném prostoru zhruba 200 milionu korun ročně poněkud megalomanský, rád bych využil tohoto prostoru ke konstruktivním návrhům.

Jsem přesvědčen o tom, že umění financované z veřejných rozpočtů by mělo sloužit především k posilování naší kulturní a civilizační identity, a to mimo jiné připomínáním významných postav a událostí našich dějin.

Pokud jde o Prahu 8, v Karlíně by bylo záhodno vzdát hold jeho významné industriální minulosti, a to zejména dílu „českého Edisona“ Františka Křižíka, který zde vybudoval svoji továrnu, jež sehrála klíčovou roli při elektrifikaci českých zemí. Kreativita našich předků je nepochybně důležitou hodnotou a inspirací i pro nás.

V zanedbané oblasti Palmovky se nachází zasypaný Starý židovský hřbitov z 16. století, který byl nemilosrdně zlikvidován v roce 1965 v rámci komunistické akce „Za Prahu krásnější“. Vhodné umělecké dílo by mohlo připomenout tuto pozapomenutou část dějin Libně, která byla domovem židovské komunity.

Umělecké ztvárnění by si zasloužil též fakt, že na Ďáblickém hřbitově nalezly v letech 1950-2014 v hromadném hrobě spočinutí ostatky faráře Josefa Toufara, kterého brutálně umučili komunisté. Krev tohoto mučedníka je sama o sobě svědectvím o zrůdnosti komunistického režimu, nicméně přimlouvám se za to, aby tuto tragickou kapitolu naší nedávné historie zpřítomnil umělecky hodnotný památník.

Tomáš Tatranský, zastupitel MČ Praha 8 za TOP 09

Předchozí Kvalita Karlínských farmářských trhů rapidně klesla
Další Projektová dokumentace na park Žernosecká je předražena o 300 %