Experimenty v Ďáblické aneb jak z fungující ulice vytvořit zónu plnou nehod


Vedení Prahy 8 složené z ČSSD, ANO a Stran zelených a KSČM často působí tak, že jeho metodou řízení věcí veřejných je experiment. V oblasti dopravy si nějakého důvodu pro pokusy vybralo ulici Ďáblická, kde se už podruhé za dva roky chystá snížení počtu pruhů ze čtyř na dva. Napoprvé to vydrželo půl roku — pak byl kvůli enormnímu množství kolon a nehod provoz navrácen do původní podoby. Pro velký úspěch to tedy vedení Prahy 8 zkusí znovu s BUS pruhem.

Ďáblická je významná místní komunikace, důležitá spojnice Ďáblic, Kobylis, Střížkova a hlavní ulice Střelničná. Ve své vytížené části protínající Kobylisy je Ďáblická dimenzovaná na 2+2 pruhy, nutno podotknout, že to tak funguje od první poloviny 70. let bez výraznějších stížností veřejnosti. Koexistence automobilové dopravy a chodců je na tomto místě příkladná.

Do fungující ulice teď přichází záměr vyznačení BUS pruhu ve směru do centra a odbočovacího pruhu v protisměru. Fakticky by tedy došlo na obou stranách ke zúžení dvou pruhů do jednoho, z 2+2 na 1+1. Návrh na úpravu poslal ROPID, který ve směru z mělnicka prohlubuje integraci veřejné dopravy s Prahou. Zřídit buspruh je veden na první pohled ctnostnými pohnutkami — ať je průjezd autobusů co nejrychlejší.

Jenomže zřízení dvousetmetrového BUS pruhu ničemu nepomůže, ba naopak. ROPID ve své koncentraci na Středočeský kraj zpravidla přehlíží negativní důsledky svých nápadů na úrovni městských částí — budiž, nějaká Praha 8 je pod jeho rozlišovací schopnost. Ale vedení Prahy 8 by takovou slepotou trpět nemělo. Pojďme mu připomenout, jak podobný experiment dopadl minule, když ho koalice prosadila poprvé. Neúspěšný pokus vybudovat na stejném místě přechod pro chodce vypadal velmi podobně: také ubral dva pruhy. Vydržel jen půl roku, zhruba v období listopad 2015 – červen 2016.

Výsledek si všichni, co na tomto sídlišti bydlíme, dobře pamatujeme. V dosud bezproblémové ulici došlo ke kritickému zahuštění dopravy směrem do centra a na místě, kde nebyly žádné nehody, začala najednou bourat auta. Stížnosti obyvatel byly tak intenzivní, že po půl roce muselo vedení Prahy 8 uznat, že průšvih je enormní, a omezení nechalo zrušit. Chyby se v Praze přiznávají zřídkakdy, ale tady už byl problém do očí bijící.

No a teď přichází pokus číslo dvě. Neexistuje žádný důvod se domnívat, že v případě zřízení BUS pruhu bude situace jakkoli lepší, než při loňském omezení. Vyhrazený pruh o délce dvou set metrů způsobí jediné: autobusy, kterým chce ROPID uštědřit preferenci, zůstanou stát v téže koloně jako osobní auta a paradoxně se ještě více zpozdí. Kolony aut budou delší a zkomplikuje se i směr z města. Auta a autobusy v kolonách snad nechce nikdo.

Prosím proto vedení Prahy 8: neměňte to co funguje a ponechte v Ďáblické provoz v současné podobě. Nechceme přece zkoušet podruhé to, co už jsme jednou viděli. A po půl roce zase mazat pruhy.

Poznámka: Podle posledních informací z odboru dopravy to vypadá, že budou vyslyšeny naše připomínky jako relevantní. Protentokrát snad zvítězí zdravý rozum.

Martin Jedlička
člen Komise pro dopravu za TOP 09

Předchozí Slabihoudek: Nenechme si zničit naše sídliště!
Další Umělci nemohou suplovat radnici