Petra Hainzová odpovídá rubrice Fórum měsíčníku Osmička na otázku: “Jak zlepšit špatnou kvalitu ovzduší na Praze 8?”
Ještě než odpovím na dotaz strany Zelených, ráda bych poukázala na nesmyslnost otázky. Praha 8 není ostrov, a pokud má být vynaložena jakákoliv energie, čas a finance na zlepšení kvality ovzduší, musí to být koordinovaně se zbytkem hlavního města. Praha 8 samostatně nedokáže nic, zafouká vítr a snaha je na Praze 7 nebo Praze 1. Což ovšem neznamená, že by neměla odvádět svojí část práce a tak napomáhat celkové situaci.
Nyní k odpovědi. Kvalita ovzduší závisí na 3 základních principech – doprava, topení pevnými palivy a sekundární prašnost. Topení pevnými palivy můžeme jako problém Prahy vypustit, zbývá nám doprava a prašnost. Pro snížení zátěže automobilovou dopravou je klíčové dostavět pražský okruh. Bez něj i výstavba parkovacích domů, kruhových objezdů, park and ride parkovišť a dalších dopravních opatření bude mít jen částečný efekt. Sekundární prašnost, tedy šíření již existujícího prachu lze řešit např. intenzivnějším čištěním komunikací. Zde by se městská část mohla inspirovat, protože zrovna čištění komunikací je v posledních letech tristní. Není překvapující, že prašnost lze řešit i rozvojem městské zeleně, ale vzhledem k tomu, jakým způsobem se radnice stará o již existující zeleň, nejsem si jistá, zda je toto řešení optimální.
Současná koalice nebude ovšem aplikovat žádná opatření, dokud si nenechá zpracovat rozptylovou studii, strategii zlepšení kvality ovzduší, studii k tepelnému ostrovu a jiné podklady za stovky tisíc Kč. Pokud se Vám to zdá nepotřebné, nezoufejte, Zelení Vám to jistě vysvětlí.
Petra Hainzová,
zastupitelka MČ Praha 8 za TOP 09